OHJAIN EEL-S2-1

Kysy lisätietoa

EEL-S2-1 on kehitetty easyE-line-karamoottoreiden ohjattua ON-OFF-ajoa ja suunnanvaihtoa varten. EEL-S2-1:ssä on edistyneet virtarajaominaisuudet. Se rajoittaa karamoottorin virtaa käynnistys-, jarrutus- ja tukostilanteissa ja suojaa siten moottoria ja mekaniikkaa. EEL-S2-1:ssä on myös vikasisääntulo ja -lähtö, joka ilmaisee virhe-/ylivirtatilan ja jota voidaan käyttää karamoottorin pysäyttämiseen (esim. jos käytetään hätäpysäytyskytkintä).

Käynnistys- ja lopetusramppiajat ovat säädettävissä yksilöllisesti kunkin sovelluksen mukaan. Toisin sanoen moottorin jännitettä ohjataan antamaan suositeltava tasainen käynnistys ja pysäytys. Kun EEL-S2-1-ohjain on ilman virtaa, moottoria jarrutetaan dynaamisesti ns. oikosulkujarrutuksella, eli moottorin navat kytketään yhteen. Taakse- ja eteenpäintulot voidaan asettaa toimimaan negatiivisella tai positiivisella jännitteellä siirtämällä hyppyjohdinta.

EEL-S2-1:ssä on laukaisuominaisuus, joka katkaisee moottorin jännitteen, jos virran raja-arvo ylittyy (2 ms:n laukaisuviiveen jälkeen). Laukaisun jälkeen moottori voidaan käynnistää vain vastakkaiseen suuntaan. Lisäksi EEL-S2-1 tarjoaa "kick-start", mikä tarkoittaa 250 ms täydellä nopeudella (100 % PWM). Virtaraja käynnistyksen aikana on enintään 55A.

Jos karamoottori pysäytetään siirtymättä laukaisutilaan, EEL-S2-1-ohjain sallii 50 % suuremman virran käynnistyksestä ja 500 ms:iin asti käynnistysrampin päättymisen jälkeen.

EEL-S2-1-A

(pelkkä lauta)
73 x 43 x 25mm
(pituus x leveys x korkeus)
Kuva löytyy yläreunan kuvakarusellista

EEL-S2-1-B

(koteloitu)
102 x 73 x 47mm
(pituus x leveys x korkeus)
Kuva löytyy yläreunan kuvakarusellista

EEL-S2-1-D

(DIN-kiskoversio)
90 x 46 x 56mm
(pituus x leveys x korkeus)
Kuva löytyy yläreunan kuvakarusellista

OMINAISUUDET:

  • Säädettävä käynnistysramppi
  • Säädettävä pysäytysramppi
  • Säädettävä virtaraja
  • Jatkuva tila, impulssitila
  • Suuri hetkellinen kantavuus
  • Helppo liitäntä PLC:hen jne.
  • Liittimet ja liittimet
  • DIN-kiskoon asennettava
  • Tilan merkkivalo

TEKNISET TIEDOT

  • Syöttö: 12/24VDC (suodatettu maksimivärinä <30% @täydellä kuormalla)
  • Lähtöjännite = syöttöjännite
  • Ylijännitesuoja: 40 V
  • Tyhjäkäyntivirta n. 15 mA
  • Käyttövirta: 10 A jatkuva, 16 A käyttösuhteella 50 % Max 16 A käytössä 2 min
  • Virtaraja: 0,5... 16 A
  • Nykyinen matkan viive: 20 ms
  • Käynnistysviive: 5 ms
  • Jännitehäviö: 0,5 V (Im = 4A)
  • Toimintataajuus: 2000 Hz
  • Rampit: 0,1 ... 2,5 s
  • Digitaaliset tulot:
    - 'High' @ Uin 4 V -> syöttöjännite,
    - 'Low' @ Uin 0 V -> 1 V
  • Käyttölämpötila: -20° - 70°C

RUUVILIITTIMET

Katso kuva johdotus yläreunan kuvakarusellista

1 Syöttö GND
2 Syöttö + (10-35 VDC) sulake vaaditaan
3 Karamoottori –
4 Karamoottori +
5 +5 V lähtö ohjauskäyttöön max. 10 mA kuorma
6 Vika sisään ja ulos
7 Taakse (Rev/In) signaalitulo (0,5 mA)
8 Eteenpäin (Fwd/Out) signaalitulo (0,5 mA)
7+8 Käytetään karamoottorin peruutuksen ja eteenpäin kytkemiseen. Katso 'Ohjaustila'
9 GND kuvauksesta ohjauskäyttöä varten (ei saa käyttää syöttötulona)

YLEISTÄ

LED-signaalit: Nopea vilkku: nykyinen laukaisu, neljä välähdystä: ylijännite, tasainen valo: ylilämpötila

Virtaraja käynnistysrampin aikana ja 500 ms sen jälkeen on virtaraja plus 50 %.

Laukaisun jälkeen moottori voidaan käynnistää vain vastakkaiseen suuntaan. Lisäksi S2-1 laukaisun jälkeen tarjoaa "kickstart", mikä tarkoittaa 250 ms täydellä nopeudella (100 % PWM). Virtaraja käynnistyksen aikana on enintään 55 A.

Vikaliitin on sekä tulo että lähtö (katso piirikaavio). Normaalikäytössä signaali vedetään korkealle 5 V:iin S2-1-kortilla sarjassa 100k vastuksen kanssa. Vian ilmetessä vikaliitin vaihtuu matalajännitteiseksi (GND 100R vastuksen kautta).

KYTKENTÄKAAVIO

Katso kuva kytkentäkaavio yläreunan kuvakarusellista

 

ASETUKSET JA MEKAANISET MITAT

Katso kuva asetukset ja mekaaniset mitat yläreunan kuvakarusellista

 

OHJAUSTILA

  • Kun hyppyjohdin asetetaan 'neg'-tilaan (vasen puoli), negatiivinen (GND) signaali asetetaan
            liittimiin 7 ja 8 moottorin käynnistämiseksi.
  • Käytettäessä 'neg'-tilaa, liitintä 9 voidaan käyttää negatiivisena syöttönä.
  • Kun hyppyjohdin asetetaan tilaan 'pos' (hyppykytkin oikealla puolella), positiivinen (> 4 V)
            signaali asetetaan liittimiin 7 ja 8 moottorin käynnistämiseksi.
  • Käytettäessä 'pos'-tilaa, liitintä 5 voidaan käyttää positiivisena syöttönä.
  • HUOMAA: Kun käytät kaukosäätimen liittimiä, hyppyjohtimen TÄYTYY olla 'neg'-tilassa
            (vasemmalla).
  • Taakse- ja eteenpäinohjauksen tulovirta on 0,5 mA.

ASETUKSET JA MEKAANISET MITAT

Katso kuva asetukset ja mekaaniset mitat 2 yläreunan kuvakarusellista

 

VAROITUKSET JA SUOSITUKSET

  • Jos S2-1 menee ylikuormitustilaan, karamoottoria voidaan ajaa vain vastakkaiseen
           suuntaan.
  • Säädä maksimivirta 10 % suuremmaksi kuin maksimivirta karamoottorin käytön aikana.
  • Tämä tarjoaa parhaat olosuhteet moottorin ja karamoottorin pitkälle mekaaniselle ja
            sähköiselle käyttöikään.
  • On erittäin tärkeää varmistaa, että säätimen virransyöttö pystyy syöttämään riittävästi virtaa –
            muuten säädin ja toimilaite voivat vaurioitua.
  • Tarkista virtalähteen oikea napaisuus. Väärin kytkettynä S2-1 vaurioituu.
  • Huomio! Käytä ulkoista sulaketta sovelluksen mukaan (2 -> 16A hidas).